רוצה מידע על ערכת הכנה לצו ראשון?

צו ראשון - מבחנים פסיכוטכניים - אנלוגיות מילוליות

אנלוגיות מילוליות בצו ראשון

מומלץ להקדיש זמן לקריאת שיעור זה והדגשים שבו בעיון רב, טרם תרגול המקבצים, גם אם קראתם או תרגלתם בעבר חומר בנושא זה. סביר כי תתקלו בדגשים חדשים או לפחות תראו דברים מזווית אחרת באופן שיסייע להצלחתכם בנושא. במבחן האנלוגיות המילוליות במבחנים הפסיכוטכניים ישנן כ-30 אנלוגיות, והזמן המוקצב למבחן הינו 25 דקות, כך שלמעשה יש להקדיש פחות מדקה בממוצע לכל אחת מהאנלוגיות.

בכל שאלת אנלוגיות יופיע צמד מילים המופרד באמצעות נקודתיים (הצמד הנתון). סימן הנקודתיים מסמל את הקשר הקיים בין הצמד, כאשר משמאל לאותן מילים יופיע סימן
=. סימן ה- = מסמל את ההקבלה הקיימת בין צמד המילים הראשון לצמד אותו תתבקשו להשלים (הצמד החסר). בצמד החסר תופיע מילה אחת בלבד שלאחריה סימן נקודתיים. תפקידכם בשאלות אלו הינו למצוא את המילה שהוספתה תיצור בצמד החסר את אותו הקשר שזיהיתם בצמד הנתון. את המילה החסרה יהיה עליכם לבחור מתוך 4 תשובות מוצעות. שימו לב: יש חשיבות לסדר המילים בזוג (כלומר איזו מילה מופיעה בימין ואיזו מילה מופיעה בשמאל).

דוגמא לאנלוגיה מילולית
בריח : נעילה = כוס: ?
(א)        מזיגה
(ב)        שבירה
(ג)         לרוות
(ד)        שתייה

הפתרון מופיע בהמשך השיעור.
עדיין לא רכשת הכנה לצו ראשון?
בחר מה שמתאים לך וצא לדרך... :)

פתרון אנלוגיות מילוליות

שלב א' - הבנת משמעות המילים או הביטויים המופיעים בשאלה

חשוב לוודא כי הבנו באופן מלא את משמעות כל המילים בשאלה. חלק משאלות האנלוגיות מכילות מילים במשלב לשוני גבוה, כלומר מילים שנדרש אוצר מילים רחב כדי להכירן. מומלץ להרחיב את אוצר המילים על ידי קריאת ספרים ברמה גבוהה.
 
שלב ב' - ניסוח הקשר בין המילים בזוג

יש להגדיר במפורש את היחס בין המילים בצמד הנתון באמצעות בניית משפט המסביר את הקשר ביניהן. היחס צריך להיות מילולי-מילוני, ולא יחס אסוציאטיבי. לדוגמה, לצמד "מטרייה : גשם" נוכל להצמיד את המשפט "מטרייה היא אמצעי המגן מפני הגשם". חשוב לשים לב ולשמור על הטיית המילים המקורית. אין להגדיר יחס בהטיית מילים שונה מזו המופיעה בשאלה או בתשובות, הדבר עלול להוביל לבחירת תשובה שאינה נכונה. המשימה היא להגדיר את אחת המילים בעזרת המילה האחרת, משל היינו כותבים לה פירוש מילוני שבו חובה עלינו לעשות, בין היתר, שימוש במילה האחרת.
 
שלב ג' - בחירת התשובה המתאימה ביותר

כעת "נציב" כל אחת מהתשובות האפשריות לצד המילה הנתונה בצמד החסר, ונבדוק אם הצמד מקיים את אותו היחס.
חשוב לבדוק את כל התשובות, גם אם בשלב מסוים נדמה לנו שמצאנו את התשובה הנכונה, מכיוון שאם ניסחנו משפט ובו קשר כללי מידי, ייתכן שיש שתי תשובות או יותר שיתאימו לו. לדוגמה, אם בשאלה נתון צמד המילים "אצבע: טבעת", נוכל לנסח כמשפט קשר "טבעת היא פריט ששמים על האצבע". כאשר המילה שמופיעה בצמד החסר היא "צוואר", אנו עלולים לבחור במילה "צעיף" שמקיימת את אותו הקשר – צעיף הוא פריט ששמים על הצוואר. עם זאת, קשר מדויק יותר יכול להתקיים בין המילים "צוואר" ל"שרשרת", שכן שרשרת היא תכשיט שעונדים על הצוואר, ממש כמו שטבעת היא תכשיט שעונדים על האצבע.
זכרו, בכל שאלה תהיה תשובה אחת שתהיה נכונה במובהק יותר מהאחרות.
 
דגשים

1. אם ניסחנו משפט קשר שמתאים לשתי תשובות או יותר, ננסח מחדש את הקשר כך שיהיה מדויק ומצומצם יותר.

2. אם ניסחנו משפט קשר שאינו מתאים לאף אחת מהתשובות, ננסח את הקשר מחדש באופן כוללני יותר.

3. אם קשה לנו להגדיר את הקשר בין צמד המילים המודגשות, נוכל תמיד להגדירו מתוך התשובות עצמן ולבדוק התאמה מול הצמד הנתון.

מבנה פרק האנלוגיות

השאלות בתוך כל מקבץ בתרגול הן בדרגת קושי הולכת ועולה:

שתיים פשוטות יחסית, שתיים בינוניות ברמת הקושי
ושתיים קשות יותר. גם במבחן רמת הקושי תהיה בסדר עולה, ולכן אם עבר הזמן שהקצבתם לעצמכם - רצוי לנחש את השאלות האחרונות. זכרו, רמת הקושי הינה אובייקטיבית, שכן דירוג השאלות נעשה לאחר מיצוע ביצועיהם של נבחנים רבים, אולם בפועל ייתכן בהחלט כי כל נבחן יחווה רמת קושי אחרת, קלה או קשה יותר. חשוב לזכור שלכל השאלות במבחן משקל זהה, גם אם קלות או קשות יותר. כאשר מילה מסוימת יכולה להיקרא במספר דרכים, ואופן הקריאה משנה את משמעותה (ניקוד שונה), המילה תופיע עם ניקוד שיצביע במדויק על אופן קריאתה. שימו לב, לא יהיה ניקוד במקום שבו אין זה הכרחי.

שימו לב למספר נקודות שחשוב לא להתבלבל בהן:

· יש חשיבות לסדר המילים בזוג. אם הגדרת את היחס עבור הזוג שבשאלה משמאל לימין, כך עליך לעבוד גם עם התשובות, ולהפך. ייתכנו מסיחים של היפוך סדר.

·  אין לבחור תשובה על סמך דמיון צורני, צלילי או תוכני לזוג המילים הנתונות בזוג.

· לעיתים יופיעו בתשובות מילים שהוספתן לצמד החסר תיצור יחס הפוך ליחס המופיע בצמד הנתון. כמובן שאין זו התשובה הנכונה, אך לעיתים קל להתבלבל ולטעות במקרים אלה, לכן חשוב לשים לב לכך. 
מדוע אלפי לקוחות כבר בחרו בערכות התרגול של ניב רווח?
תרגילים רבים ומגוונים
רמת התאמה גבוהה לבחינה
מערכת תרגול ידידותית למשתמש
אפשרות לאפס ולתרגל שוב כמה שרוצים
הסברים ברורים ומפורטים לכל הנושאים
שירות לקוחות מקסים, יעיל והוגן

שאלות לדוגמא

בנאי : לגור = סנדלר: ?
(א)        לתקן
(ב)        יחף
(ג)         לנעול
(ד)        לחלוץ

פתרון
היחס בין המילים בצמד הנתון: לגור זה להשתמש בתוצר עבודתו של הבנאי. בתשובה (ג) יש את אותו היחס: לנעול זה להשתמש בתוצר עבודתו של הסנדלר. תשובות אחרות אינן מתאימות: לתקן זה לא להשתמש בתוצר עבודתו של הסנדלר, אלא פעולתו של הסנדלר, יחף הוא מי שאינו נועל את תוצר עבודתו של הסנדלר, ובנוסף, המילה "יחף" יוצרת קשר אסוציאטיבי לפתגם "הסנדלר הולך יחף" אולם אינה מתאימה לקשר הנתון. לחלוץ היא פעולת הסרת הנעל מהרגל ומשמעותה אינה להשתמש בתוצר עבודתו של הסנדלר.
התשובה הנכונה היא (ג). 


בריח : נעילה = כוס: ?
(א)        מזיגה
(ב)        שבירה
(ג)         לרוות
(ד)        שתייה

פתרון
היחס בין המילים בצמד הנתון: נעילה היא פעולה המתבצעת באמצעות בריח (מנעול). תשובה (ד) יוצרת בצמד החסר את אותו היחס: שתייה היא פעולה המתבצעת באמצעות כוס. יתר התשובות אינן מתאימות: מזיגה היא פעולה הנעשית אל תוך הכוס ולא באמצעותה. שבירה היא פעולה שעלולה לקרות לכוס, אולם לא נעשית באמצעותה. לרוות פירושו לשתות מלוא צורכו.
התשובה הנכונה היא (ד). 

אנלוגיות עם פעלים

אנלוגיות רבות עוסקות בפעלים ובפעולות, במגוון בניינים והטיות. לפיכך, אם זיהיתם פועל או פעולה בשאלה, חשוב לוודא שהבנתם את הדגשים הבאים:
  • מה משמעות הפעולה המתבצעת?
  • מה מטרת הפעולה המתבצעת?
  • מי מבצע את הפעולה (האם הפועל פעיל - אקטיבי, או סביל - פאסיבי)?
  • על מי מבוצעת הפעולה (האם מי שמבצע את הפעולה עושה אותה על עצמו או על מישהו אחר)?
  • מה תוצאת הפעולה?
  • מתי בוצעה הפעולה ומתי תתבצע תוצאתה? 
נשמח שתצטרפו גם אתם לאלפי הלקוחות שבחרו בערכות ההכנה מבית ניב רווח!‬
קליק ונתקשר

שאלות לדוגמא

לתקוף : לשסות = לשתוק: ?
(א)        לדמום
(ב)        להסות
(ג)         להרעיש
(ד)        להשתתק

פתרון
היחס בין המילים בצמד הנתון: לשסות זה לגרום למישהו אחר לתקוף. תשובה (ב) משלימה בצמד החסר את אותו היחס: להסות זה לגרום למישהו אחר לשתוק. יתר התשובות אינן מתאימות: לדמום פירושו לא להשמיע קול. להרעיש היא הפעולה ההפוכה מלשתוק. להשתתק פירושו לפסוק מלדבר.
התשובה הנכונה היא (ב).

שאלה לדוגמא
להתמרח : למרוח= להתרחץ: ?
(א)        להתקלח
(ב)        נתמרק
(ג)         לחרוץ
(ד)        לרחוץ

פתרון
היחס בין המילים בצמד הנתון: להתמרח זה למרוח את עצמך. תשובה (ד) משלימה בצמד החסר את אותו היחס: להתרחץ זה לרחוץ את עצמך. יתר התשובות אינן מתאימות: שמות הפעולה להתרחץ ולהתקלח שניהם בעלי משמעות של רחיצה עצמית, נתמרק פירושו נוקה או שם על עצמו תמרוקים, ולחרוץ הוא שם פועל בעל שורש שונה מזה של התרחץ (ח.ר.צ לעומת ר.ח.צ).
התשובה הנכונה היא (ד). 

קשרים עקיפים

לעיתים הקשר בין שתי המילים בזוג לא יהיה ישיר, ועל מנת לנסח אותו נידרש ל"מתווך" - מילה נוספת שתסייע ליצור את הקישור. שאלות אלה מעט יותר קשות אבל גם נדירות יחסית.
שאלה לדוגמא

כורם : יין  = כוורן: ?
(א)        דבורים
(ב)        דבש
(ג)         כוורת
(ד)        דבוראי

פתרון
היחס בין המילים המודגשות: כורם הוא בעל כרם, כלומר מגדל ענבים, ומהענבים מייצרים יין. בתשובה (ב) מופיע אותו היחס: כוורן הוא מי שמגדל דבורים, והדבורים מייצרות דבש. יתר התשובות אינן מתאימות: כוורן אמנם מגדל דבורים, אך הן אינן המוצר המופק ממה שמגדל הכוורן, כוורת היא מקום המחיה של הדבורים ודבוראי הוא כוורן.
התשובה הנכונה היא (ב).

אנלוגיות מילוליות - סיכום

שאלות מסוג אנלוגיות מילוליות בוחנות את יכולתו של הנבחן להגדיר באופן מדויק קשרים ויחסים בין מילים, כמו גם את היכולת להבחין בדמיון בין יחסים שונים.

החלק הקריטי בפתרון אנלוגיות הוא הגדרה מדויקת של היחס. נסו להגדיר יחס מדויק ככל הניתן, שכן יחסים שאינם מדויקים מספיק עלולים להוביל לבחירת תשובה שגויה. אם מצאתם את היחס הנכון והמדויק ביותר, תוכלו לפתור את השאלה במהירות רבה ולמעשה התשובה הנכונה "תישאב" אל תוך המשפט שבניתם.

שימו לב, ראשית יש להגדיר את היחס, ורק לאחר מכן להשוותו לתשובות.
שמרו על הטיית המילים המקורית! אין לבנות יחס שלא לפי ההטיה המקורית.

כאשר מופיעות פעולות באנלוגיות, שאלו את עצמכם מי מבצע את הפעולה, על מי מתבצעת הפעולה, למה גורמת הפעולה וכדומה. הדבר יעזור בהגדרה מדויקת של היחס ובמציאת התשובה הנכונה. במידה ולא הצלחתם להגדיר יחס בין המילים, נסו להגדיר את היחס שיוצרות התשובות השונות, ולהשוותו ליחס שבצמד הנתון. הדבר אורך זמן רב יותר, אך בהחלט יהיה לכם לעזר לא פעם.
 
נסו להקדיש לכל שאלה עד 50 שניות, על מנת להספיק את כל השאלות בפרק, כך שיוותר לכם זמן לוודא כי השבתם על כל השאלות.
רוצה מידע על ערכת הכנה לצו ראשון?
2017 © כל הזכויות שמורות לחברת ניב רווח פסיכומטרי בע"מ | +Niv Revah | בניית אתריםבניית אתרים